wrapper

نشست‌ و همایش‌

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن از پدید آمدن مفهوم جدیدی از تلاقی راه‌آهن وگردشگری خبر داد

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن از پدید آمدن مفهوم جدیدی از تلاقی راه‌آهن وگردشگری خبر داد و گفت: جاذبه گردشگری در کنار ریل راه‌آهن می‌تواند تاثیر زیادی در  جذب گردشگر داخلی و خارجی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران،«وحیدعلی قارداشی» در نشست «ارزش‌های ماندگار و میراث فرهنگی در راه‌های کشور» که در محل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد، اظهار داشت: ایستگاه‌های راه‌آهن، سازه‌ها، ابنیه‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و المان‌هایدارای ارزش معماری و گردشگری فراوانی در مسیرخطراه‌آهن کشور وجود دارد که فوق‌العاده ارزشمند هستند وهر کدام می‌توانند زمینه گردشگری باشند.

قارداشی با اشاره به تجربه‌های داخلی و خارجی گردشگری با قطار، گفت: قطارهای گردشگری در تمام دنیا وجود دارد؛ حتی در ایران نیز قطار گردشگری به همراه گردشگران خارجی از مجارستان وارد ایران شد و کشور را شهر به شهر گشتند. به لحاظ بازخورد نیز برای آنها جالب بود که سوار قطار، چند اقلیم مختلف را در کشورمان مشاهده کرده‌اند.

وی به خدمات متقابل را‌ه‌آهن و گردشگری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مسیر حرکتی قطار دور از شهرها است و گردشگران در کنار مسیر ریلی حرکت می‌کنند،راه‌آهن با تجهیز سازه‌ها و ابنیه‌ها اقدام به احداث اقامتگاه برای گردشگران کرده تا تورهای  چند روزه به همراه اقامتگاه نیز شکل بگیرد.

مدیرکل دفترمهندسی ونظارت برتأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن افزود: با توجه به اینکه در گذشته بهترین معماران ایران در راه‌آهن مشغول به کار بودند، ایستگاه‌های راه‌آهن تهران، تبریز و مشهد و برخی سازه‌ها مانند پل «ورسک» و تونل‌های ساخته شده دارای معماری ارزشمند و فوق‌العاده هستند که می‌توانند گردشگران زیادی را جذب کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت راه‌آهن به دنبال احداث یک موزه ریلی است، اضافه کرد: در کشور تعدادی مسیر منفرد خط راه‌آهن وجود دارد؛ مانند میرجاوه به زاهدانکه هنوز زنده است و سایت میرجاوه در نزدیکی مرز پاکستان آنقدر زیبا و منحصر به فرد است که از آن می‌توان به عنوان یک موزه ریلی در کشور نام برد. البته باید به این سایت‌ها رسیدگی کرد و ثبت جهانی شوند.

وی در بخش دیگر سخنانش به انتقاد از برخی معماران معاصر پرداخت و گفت: نگاه به برخی از پروژه‌های معاصر، نوعی حس «کلنگی» بودن را در بیننده ایجاد می‌کند ولی وقتی به برخی ابنیه‌های 80 سال قبل دقت می‌کنی، گویی هنوز مستحکم و زیبا مثل روز اول پابرجا هستند. بنابراین بایسته است معماران و مهندسان با وجدان کار کنند تاآنچه را که طراحی می‌کنند و تحویل آیندگان می‌دهند، در گذر زمان جذاب‌تر شود.

قارداشی با بیان اینکه «برخی ابنیه‌های تاریخی که در گذشته در کشور ساخته شده‌اند همانند کلاس درسی برای دانشجویان هستند»، اظهار داشت:ظرافت‌های کاشی‌کاری،رنگ‌بندی وتراش سنگ‌های«مسجد شیخ لطف‌الله»چنان اعجاب‌انگیز است که دانشجویان باید با دیدن آن، تفکر کنند.

مدیرکل دفترمهندسی ونظارت برتأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن در پایان تصریح کرد:شرکت راه‌آهن از پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه معماری راه استقبال می‌کند چون معتقد است که تمامی این آثار متعلق به همه  مردم  ایران است.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

ارتباط با مدیرعامل

سامانه های عمومی

سامانه های ستادی

درباره ما

هسته اولیه شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال 1364 با تاسیس دفتر بهسازی بافت شهری در حوزه معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی سابق شکل گرفت. بعدها و به منظور پیش‌نگری، پیش‌گیری و درمان مسائل مورد اشاره و با رسالت تجدید حیات شهری و نیل به شهر پایدار و مشارکتی، سازمان عمران و بهسازی پدید آمد.

بیشتر بدانید . . .

 

آمار سایت

Today80
Yesterday529
Total718247

Visitor Info

  • IP: 35.172.100.232

1398-07-01

اطلاعات تماس

آدرس : تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان شهید خدامی، شماره 51

تلفن : 87571

نمابر : 88779892

پیامک : 30008612

پست الکترونیکی : info@udrc.ir