رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: احداث مرکز محله و خانه گفتمان های شهری در تعدادی از شهرهای استان در دستور کار ستاد توانمند سازی قرار دارد.

به گزارش  روابط عمومی  شرکت مادر تخصصی عمران و  بهسازی شهری ایران  به نقل از خبرگزاری  ایرنا، مصطفی رضایی در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان سقز اظهار کرد: این اقدام در راستای ایجاد بخشی از بسترهای لازم برای مشارکت مردم جهت توانمندسازی و بازسازی محلات اجرا می شود.

وی افزود: در خانه های گفتمان شهری، اقشار مختلف می توانند با حضور در آن مکان ها نسبت به طرح مسائل و مشکلات و راهکارهای حل انها مباحثه کنند.

رضایی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی باید بسترهای لازم را برای مشارکت مردم در توانمند سازی و بازسازی محلات فراهم کنند، یادآور شد: راه اندازی نهادهای مردمی توسعه محور، احداث مدرسه 9 کلاسه و پارک در محله تازه آباد از برنامه هایی است که در سال 97 از سوی این ستاد در سقز پیگیری خواهد شد.

کامیل کریمیان معاون سیاسی فرماندار سقز هم با بیان اینکه از اهداف تشکیل ستاد بازآفرینی پایدار شهری، جلوگیری از باز تولید محلات ناکارآمد است، گفت: دولت تدبیر و امید به صورت ویژه به بازآفرینی پایدار شهری توجه دارد که تداوم اجرای سیاست های این ستاد باعث کاهش آسیب های اجتماعی می شود.

معاون فنی و عمرانی فرماندار سقز هم با عنوان اینکه شهر جای زایندگی است، تاکید کرد: اجرای سیاست های ستاد بازآفرینی باعث توزیع عدالت اجتماعی خواهد شد.

علی محمدیان افزود: محله های بهارستان، تازه آباد و بازار تاریخی از محلات هدف برای بازآفرینی و توانمندسازی هستند.

وی تاکید کرد: پیگیری احداث موزه، کتابخانه، فرهنگسرا، بازسازی بازار تاریخی، ایجاد فرهنگسرا، مرکز سلامت، فوریت های پزشکی، بازسازی و فنی سازی شبکه تاسسیات برق و مرمت حمام حاج صالح و ایجاد تاسیات آب و فاضلاب از دغدغه ها و پیشنهادهای ستاد بازآفرینی شهری شهرستان سقز در سال 96 است.

در این جلسه اعضا بر توجه به اختصاص اعتبار ویژه برای توانمند سازی محلات ناکارآمد و سکونتگاه های غیر رسمی و بازار تاریخی و توجه بیشتر به انجمن های مردم نهاد برای توانمندسازی شهروندان تاکید کردند.

شهرستان سقز با 226 هزار نفر جمعیت در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.

طرح بازآفرینی شهری تاکید بر نوسازی بافت های فرسوده در شهرها، تدبیر، گام مهم، همت بلند دولت و طرحی نو در راستای بهبود زندگی مردم، ارتقای کیفیت، پایداری و رونق ساخت و سازها، ایجاد فرصت های شغلی و حفاظت پایدار و احیای میراث فرهنگی و تاریخی دراین بافت هاست.

توجه به بافت های فرسوده و قدیمی و رفع ناپایداری آنها به موضوعی جدی تبدیل شده به گونه ای که سازمان های ذیربط را به تلاش برای ساماندهی و بازآفرینی این بافت ها سوق داده و لزوم مداخله در این بافت ها را در دوره های مختلف زمانی مطرح کرده است.

بازآفرینی نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری منطقه‌ هدف است که در نهایت به پیشرفت پایدار اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی منجر می شود؛ بازآفرینی شهری بر این مهم تاکید دارد که طرح و اجرای هرگونه روش برای مقابله با مشکلات شهرهای بزرگ و کوچک، باید دارای اهداف بلندمرتبه و راهبردی باشد.

طرح بازآفرینی شهری پایدار یکی از راهکارها برای توانمندسازی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ساماندهی کالبدی - زیرساختی و پیشگیری از گسترش بافت های نابسامان شهری است که هدف آن بهبود کیفیت زندگی ، بازیابی هویت شهری و جلوگیری از محرومیت ها و فقر شهری است.

به طور کلی اهداف بازآفرینی شهری، رویکرد و سیاستی جامع و یکپارچه برای هدایت روند رشد و توسعه شهرها، پاسخگویی به چالش های برآمده از تغییرات و نیازهای نسل جدید، کاهش فقر شهری، ارتقای تاب آوری شهری، ارتقای هویت و منزلت مکانی و افزایش حکم روایی محلی است.

اجرای برنامه ملی بازآفرینی پایدار شهری در افق 1400، نوزدهم بهمن ماه امسال با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری آغاز بکار کرد، رئیس قوه مجریه در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه مهمترین اصل دولت در بخش مسکن، حفظ سلامتی و زندگی مردم است و افراد ساکن در بافت های فرسوده باید با شرایط آسان به خانه امن برسند، اظهار داشت: طرح بازآفرینی شهری برنامه اساسی دولت برای مسکن خانه‌ اولی‌ ها، صیانت از جان و سلامت مردم و نوسازی محله های کهنه و فرسوده است.

 اجرای طرح بازآفرینی شهری در گیلان

در همین رابطه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به آغاز اجرای برنامه ملی بازآفرینی پایدار شهری در افق 1400 از شناسایی بافت فرسوده در 23 شهر استان و تصویب محدوده بافت فرسوده در این شهرها خبر داد و اظهار کرد: شناسایی بافت های فرسوده در این تعداد از شهرهای گیلان انجام شده و محدوده بافت فرسوده در این شهرها به تصویب رسیده است.

حجت شعبانپور اهداف دولت در احیای بافت فرسوده را رفع فقر شهری، احیای هویت های تاریخی ، توسعه و گسترش تجهیزات و تاسیسات شهری و توسعه زیرساخت ها به جای ایجاد زیرساخت ها عنوان و خاطرنشان کرد: مهم ترین برنامه دولت در احیای بافت فرسوده، مقاوم شدن بناهای فرسوده در حوادث غیر مترقبه و همچنین بازگشایی معابر کم عرض است.

وی توجه به کیفیت زندگی مردم و سرانه سطح فضای سبز، هویت بخشی محلات هدف، رعایت مقررات شهری ، مقاوم سازی و رعایت الگوهای معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی را از جمله اولویت های این طرح نام برد و بیان کرد: قرار است این طرح بصورت آزمونه (پایلوت) در محله خواهر امام رشت با رعایت هویت و حریم های تاریخی مربوطه اجرا شود.

وی در ادامه مهم ترین برنامه دولت در احیای بافت فرسوده را مقاوم شدن بناهای فرسوده در حوادث غیرمترقبه و همچنین بازگشایی معابر کم عرض عنوان و اضافه کرد: گیلان نیز مانند 11 استان کشور یک قطعه زمین به مساحت یک هزار و 355 متر مربع در محله ساغریسازان رشت هم جوار بقعه متبرکه خواهر امام رضا (ع) رشت معرفی کرده و برای بافت فرسوده این شهر و سایر شهر های استان برنامه ویژه ای دارد.

 

بازآفرینی شهری و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی فومن و عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان نیز در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به اجرای طرح بازآفرینی شهری و ضرورت توجه به این طرح بیان داشت: طرح بازآفرینی شهری، ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان را به همراه دارد.

سید مسعود موسوی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در ارتقای کیفیت و پایداری ساخت و سازها، بهبود وضعیت اجتماعی ساکنان و احیای میراث فرهنگی و تاریخی شهرها نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه برخی فضاهای شهری با مرور زمان دچار مشکلات و معضلاتی می شوند، تصریح کرد: ممکن است فضاهایی که زمانی فرصت بوده اند، تبدیل به تهدید شوند که اجرای طرح بازآفرینی شهری برای جلوگیری از این تهدیدها نقش مهمی دارد.

به گفته این عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان، همچنین با توجه به فرسودگی بافت ها در برخی محلات، تعلق خاطری که در آن بافت ها در گذشته بود، اکنون از بیرون به درون کشیده شده و تنگی معابر دسترسی، فرسودگی زیرساخت های آب، برق و گاز از جمله مشکلات در بافت های فرسوده است.

موسوی ادامه داد: مشکل دیگر اینکه ساکنان این بافت ها، توان توسعه درون زا به صورت خودجوش را ندارند بنابراین لزوم مداخله و اینکه به آنان کمک شود، احساس شده که طرح بازآفرینی شهری نیز در این همین راستاست.

این استاد دانشگاه طرح بازآفرینی را گام بلند در راستای بهبود کیفیت زندگی مردم دانست و خاطرنشان کرد: این طرح برای شهروندانی که به صورت خودجوش نمی توانند بافت های فرسوده خود را توسعه دهند، بسیار کمک کننده است.

موسوی با اشاره به توسعه ساخت و سازها و رونق صنعت ساختمان با طرح بازآفرینی اظهار کرد: اجرای این طرح موجب اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم در صنعت ساختمان می شود و فرصت بی نظیری در این حوزه است.

 

رسالت بازآفرینی شهری، بهبود کیفیت زندگی مردم است

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این باره به خبرنگار ایرنا بیان داشت: بازآفرینی شهری نگاه مشخصی به بهبود کیفیت زندگی شهروندان با تکیه بر هویت های تاریخی و اجتماعی یک شهر دارد.

رضا رسولی اظهار داشت: بایستی بپذیریم که طرح بازآفرینی شهری یک مدل شهرسازی است که اگر تکیه بر احیاء بافت های ناکارآمد شهری دارد، به دلیل رسالت مهم این طرح یعنی بهبود کیفیت زندگی مردم است.

وی طرح بازآفرینی شهری را مختص به برخی محلات ندانست و آن را یک مدل شهرسازی که همه شهر را تحت تاثیر قرار می دهد، ذکر و تصریح کرد: این طرح یک مدل پروژه محور نیست بلکه پروسه ای است که تقریبا بر تمام تحرکات شهری و سیستم مدیریت شهری نظارت می کند و یا اثر می گذارد.

رسولی خاطرنشان کرد: در کلانشهر رشت که به عنوان بافت ناکارآمد نگرانش هستیم، شامل حدود یک هزار هکتار بافت فرسوده است که شش محله و سکونتگاه های غیررسمی را شامل می شود.

وی بیان داشت: طرح بازآفرینی شهری به صورت پایلوت در رشت آغاز، سندی ارائه و مصوبه اولیه ای در شورای عالی بازآفرینی شهری گرفته شد اما امروز به عنوان یک طرح در وزارت راه و شهرسازی مطرح و دبیرخانه ای تشکیل شده و بر روی شهرهای مختلف ایران با تمرکز در این کلانشهر کار می کند.

رسولی درباره سؤالی مبنی بر تحقق ارتقای فرهنگ شهروندی در اجرای طرح بازآفرینی شهری اظهار کرد: در مورد اثر متقابل فرهنگ و اقلیم یک فرضیه وجود دارد که شهرسازی بخشی از اقلیم هر منطقه را تشکیل می دهد و نمی توان گفت که کدام، بر دیگری غالب است یعنی اقلیم فرهنگ را یا فرهنگ اقلیم را تشکیل می دهد اما این دو بر هم اثر متقابل دارند.

وی گفت: بازآفرینی شهری می خواهد با تغییر در فیزیک و روح حاکم بر شهر، بر فرهنگ و مراودات اجتماعی آن شهر اثر بگذارد نه عکس آن، بنابراین اگر اتفاق فرهنگی و اجتماعی می افتد بیشتر در واقع اتفاقاتی است که می خواهد آن هویت تاریخی و گفتمان قالب در آن شهر را بر مبنای آن هویت تاریخی و اجتماعی شکل دهد نه اینکه یک کار فرهنگی موضعی یا مقطعی اتفاق بیفتد.

به گفته رسولی ، بایستی مدلی از مدیریت اجتماعی شهرمان درآوریم مبنی بر اینکه قرار است روح حاکم بر شهر چه باشد؟ آیا نشاط، شب نشینی، بهبود زندگی شبانه در شهر، احترام به ادبیات، هنر و تئاتر است، اگر اینگونه است این ویژگی ها گرفته و در همان حوزه هایی که ممکن است به فراموشی سپرده شده باشد، بخواهیم لکه هایی در شهر ایجاد و احیاء اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت خاطرنشان کرد: بخش زیادی از نارضایتی در شهرها به خاطر ناکوک رفتار کردن اجزای شهر با یکدیگر است به گونه ای که خیلی وقت ها مشاهده می شود شهروندی در شرایط سطح رفاه خیلی عالی قرار ندارد اما سطح رضایت خوبی دارد.

 

در بازآفرینی شهری، باز زنده سازی و بازآفرینی شهرها دنبال می شود

شهردار کلانشهر رشت نیز در این باره با بیان اینکه بازآفرینی شهری از اصلی ترین مبانی شهری است که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی به عنوان دبیر و رئیس جمهوری به عنوان رییس قرار گرفته، گفت: در این طرح جدای از تاثیرگذاری در کالبد شهرها، باز زنده سازی و بازآفرینی شهرها دنبال می شود.

مسعود نصرتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه در اجرای این طرح وضعیت اجتماعی در محلات دارای بافت فرسوده و تاریخی بازنگری و وضعیت فرهنگی اجتماعی مجدد بازخوانی می شود، افزود: در این باره بایستی بخش اعظم کارها توسط اهالی محله و نواحی اجرایی شود و نقش شهرداری ها و دولت، نقش کمک کننده و در اصلاح زیرساخت ها باشد و رشت هم به عنوان یک کلانشهر صاحب بافت ارزشمند از این قاعده مستثنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: برای سال 97 ، 20 پروژه مشارکتی با اداره کل راه و شهرسازی برنامه ریزی شده که امیدواریم در یک برنامه سه ساله، زیرساخت های اولیه مورد نیاز همزمان و موازی با کارهای فرهنگی اجتماعی و تحقق نگاه محله محوری انجام گیرد.

نصرتی بیان داشت: باید جذابیت را در این محلات فراهم کنیم که سرمایه گذاران بخش خصوصی و مالکان پلاک ها این رغبت را داشته باشند که در پروژه بازآفرینی شهری مشارکت کرده و امتیازهای لازم را برای اجرایی شدن این برنامه که توسط دولت تعیین شده، کسب کنند که البته عوامل انگیزشی هم به حد کافی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: بازآفرینی شهری سعی می کند بر اساس نیازهای نسل امروزی شرایط را طوری فراهم کند که این بازسازی ها و نوسازی به دست بخش خصوصی توسط خود شهروندان انجام گیرد، ما هم هویت بخشی را مجدد به شهر برگردانده باشیم و احساس تعلق بین شهروندان و پویایی احیاء شود.

نصرتی سال آینده را با اجرای طرح بازآفرینی، سال رونق صنعت ساختمان در رشت عنوان و اظهار امیدواری کرد که با ابلاغ هایی که در مرحله صدور قرار دارد، برای تمام استان ها ارائه شود تا موفق به شروع خوبی برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در این کلانشهر باشیم.

بافت‌ های فرسوده شهری، محلات فرسوده‌ای در فضای شهری است که مسائل و پیچیدگی‌ های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و شیوه خود را دارد؛ این محلات و بافت ‌ها از یک سو دارای ریشه‌ های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری هستند و از طرف دیگر به دلیل فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات رو بنایی و زیر ساختی هستند؛ بنابراین طرح بازآفرینی شهری تاکید بر نوسازی بافت های فرسوده در شهرها، گام بلند و مهم دولت تدبیر و امید در راستای بهبود زندگی شهروندان با تکیه بر هویت تاریخی و فرهنگی در شهرهاست.رشت حدود 700 هزار نفر جمعیت ثابت دارد که به طور متوسط ، این تعداد در طول روز به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر می رسد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

با حضور سید شهاب‌الدین چاووشی استاندار ، حسین دهقان سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازی استان  ؛  قدرت الله ابک سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استاندار و سایر اعضای عضو ستاد؛ ستاد باز آفرینی  شهری پایدار استان سمنان   درروز سه شنبه مورخ هفتم اسفند ماه جاری  برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از روابط عمومی اداره کل مسکن و شهرسازی استان سمنان  در ابتدای این نشست  قدرت الله ابک سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استاندار سمنان  گزارشی از وضعیت بافت های نارآکارامد شهری در ا ستان  و اقدامات انجام شده را بیان نمودند

در ا دامه نشست   حسین دهقان سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازی استان  سمنان  و  دبیر جلسه ضمن گزارشی مختصر از اقدامات باز آفرینی شهری  نظیر افتتاح دو طرح تاسیس فرهنگسرا و سالن چند منظوره ورزشی در محلات هدف در سمنان  را بیان و برنامه های  آتی در دست اقدام جهت نوسازی و بهسازی محلات هدف  استان را تشریح کرد  .

وی  افزود: به همت و همکاری همه مسئولین ذیربط در این امر بویژه شهرداریها انشاا... بتوانیم در برنامه زمانبندی شده این طرح را به سرانجام برسانیم.

در ادامه این جلسه سید شهاب‌الدین چاووشی استاندار  سمنان با بیان اینکه باید عزم جدی در بافت های ناکارآمد استان بوجود بیاید  گفت: در راستای اجرای طرح بازآفرینی باید توسعه گران شناسایی شوند و امتیازات قانونی برای این افراد پیش‌بینی شود.

وی فقرزدایی را یکی از مهم‌ترین رویکردهای دولت در چند سال اخیر دانست و گفت: بافت فرسوده شهرها مرکز ثقل فقر در جامعه است و ما به دنبال کارهای زیرساختی گسترده‌ای نیستیم بلکه در این طرح افزایش جمعیت به‌واسطه ساخت‌ و سازهای جدید یکی از سیاست‌های مهم دولت است.

استاندار سمنان گفت: استان سمنان در حوزه مسکن کمبودی ندارد و مشکل ما ساخت مسکن مناسب مبتنی بر اصول اولیه یک مسکن ایمن است.

چاووشی احیای بافت تاریخی در سراسر استان سمنان در دستور کار دانست و گفت: ابنیه تاریخی باید به‌عنوان یک محور گردشگری مهم در سطح استان حفظ شود و اصلاح بافت‌های فرسوده هم گام با احیای این بناها انجام شود.

 

 

 

مشاور رئیس‌جمهوری در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری و متولی نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران به۱۰ ابهام اساسی گروه اولیه سرمایه‌گذار متقاضی ورود به نسخه جدید نوسازی پایتخت پاسخ دادند.  مهندس اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهوری در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری و مهندس رضا میرصادقی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران دیروز در یک دورهمی کارشناسی در جمع گروه اولیه سرمایه‌گذار در بافت‌های فرسوده شهری به ابهام‌زدایی از جزئیات اجرایی این طرح پرداختند.

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از  «دنیای اقتصاد»، این نشست به دنبال آغاز عملیات اجرایی فاز اول برنامه ملی بازآفرینی شهری برگزار شد که نیمه دوم بهمن ماه امسال با فرمان رئیس‌جمهوری کلید خورد؛ در قالب برنامه ملی بازآفرینی شهری تا پایان سال ۱۴۰۱، مجموعا ۱۳۳۴ محله و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی(سالانه ۱۰۰ هزار واحد) نوسازی خواهد شد؛ این در حالی است که تمام طرح‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن (شامل طرح مسکن پیشگام، مسکن پایاپای، مسکن امید و...) در این طرح گنجانده شده است.

در طرح ملی بازآفرینی شهری، یک اهرم شروع کار برای توسعه‌گران درنظر گرفته شده است؛ این اهرم گران‌ترین و مهم‌ترین جزء ساخت وساز را در قالب طرح زمین صفر در اختیار توسعه‌‌گران و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد؛ به این معنا که اراضی دولتی مستعد نوسازی در بافت‌های فرسوده در ابتدا در قالب مشارکت توسعه‌گران با مالک زمین(دولت یا شهرداری)، در اختیار توسعه‌گر قرار می‌گیرد و بعد از اتمام دوره ساخت، سهم سازنده و مالک زمین مطابق با ضوابط تعیین‌شده تفکیک می‌شود. در این طرح همچنین به شرط تامین یارانه سود و منابع مالی مورد‌نیاز، وام نوسازی بدون سپرده نیز به توسعه‌گران پرداخت می‌شود.

 

اولین سوال و ابهام گروه اولیه سرمایه‌گذار متقاضی سرمایه‌گذاری برای اجرای فاز اول نسخه جدید نوسازی در قالب طرح ملی بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهر تهران، مربوط به «یک تصور غلط از واگذاری زمین دولتی» برای اجرای این طرح است؛ سرمایه‌گذاران متقاضی ورود به نسخه جدید نوسازی روز گذشته ابهام خود را درخصوص «نحوه تامین مسکن جایگزین» برای خانوارهایی که ملک آنها مورد نوسازی قرار خواهد گرفت، مطرح کردند؛ مشاور رئیس‌جمهوری در پاسخ به این ابهام اعلام کرد: همه توسعه‌گران موظف به تامین مسکن جایگزین برای مدت زمان ساخت‌وساز روی املاک فرسوده متعلق به مردم هستند؛ هر چند در طرح زمین صفر و در فاز اول اجرای این طرح، اراضی تملک‌شده از سوی دولت در اختیار توسعه‌گران قرار خواهد گرفت و در فازهای بعدی نیز از موجودی واحدهای مسکونی نوسازی‌شده به‌عنوان مسکن جایگزین استفاده خواهد شد؛ اما در محل‌هایی که چنین اراضی و امکاناتی وجود ندارد توسعه‌گران خود مکلف به تامین مسکن جایگزین برای ساکنان بافت‌های فرسوده هستند. در واقع زمین دولتی به‌عنوان «اهرم شروع» نسخه جدید نوسازی در بافت‌های فرسوده به کار گرفته خواهد شد و به این معنا نیست که کل فرآیند نوسازی در بافت‌های فرسوده روی زمین‌های تملک شده و آماده انجام می‌شود. 

 

دومین پرسش گروه اولیه سرمایه‌گذار درباره ماهیت «مخاطب طرح دولت برای فراخوان مشارکت در طرح ملی بازآفرینی شهری»مطرح شد؛ سرمایه‌گذاران این پرسش را مطرح کردند که آیا پیمانکاران نیز می‌توانند مخاطب فراخوان منتشر شده برای مشارکت در این طرح ملی باشند؟ ترکان در پاسخ به سوال آنها اعلام کرد:مخاطب این طرح تنها «توسعه‌گران» هستند؛ توسعه‌گر به‌عنوان شخصی که قادر به تملک، تامین سرمایه، ساخت و ساز و مدیریت فضاهای احداث‌شده باشد؛ بنابراین پیمانکاران مخاطب این طرح نیستند چرا که یک توسعه‌گر در وهله اول باید «سرمایه‌گذار» نیز باشد.  «نحوه تعیین تکلیف سهم سرمایه‌گذار یا توسعه‌گر بعد از اتمام دوره ساخت» سومین ابهام مطرح شده از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در این نشست بود؛ مشاور رئیس‌جمهوری و متولی نوسازی بافت‌های فرسوده در پایتخت در پاسخ به این سوال اعلام کردند اختیار چگونگی عرضه واحدهای ساخته‌شده در قالب سهم سازنده یا توسعه‌گر بر عهده خود توسعه‌گر است و دولت هیچ اجبار و الزامی از این ناحیه که سهم توسعه‌گر از فرآیند مشارکت به چه صورت به بازار مسکن عرضه شود ندارد؛ توسعه‌گران می‌توانند به هر روش دلخواه اعم از فروش واحدها، اجاره آنها یا اجاره به شرط تملیک، سهم خود را به بازار مسکن عرضه کنند و دولت دخالتی در این باره نمی‌کند.

 

ابهام چهارم سرمایه‌گذاران به «نحوه محاسبه آورده سرمایه‌گذار» در زمان تعیین سهم وی از فرآیند مشارکت برمی‌گردد؛ در پاسخ به این ابهام اعلام شد آورده سرمایه‌گذار به معنای هزینه‌ای است که از سوی سرمایه‌گذار صرف ساخت وساز در پروژه شده است و کلیه فرآیندهای مربوط به مهندسی ارزش و خلق ارزش افزوده در پروژه نیز از ملاک‌ها و امتیازات مثبت در زمان انتخاب سرمایه‌گذار محسوب می‌شود.  مشاور رئیس‌جمهوری و متولی نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران همچنین در پاسخ به ابهامی درخصوص «نحوه تضمین بازگشت سرمایه توسعه‌گران بعد از اتمام دوره ساخت» اعلام کردند: حداقل نیمی از واحدهای ساخته‌شده از سوی توسعه‌گران به‌عنوان سهم دولت در نقش مالک زمین از توسعه‌گران دریافت می‌شود و مابقی به جهت پرداخت تسهیلات با سقف مناسب و نرخ سود تک‌رقمی از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم (نرخ سود ۶ درصدی)، از متقاضی کافی برای خرید برخوردار خواهد بود.  سرمایه‌گذاران همچنین درخصوص «طول عمر این طرح و دوام محور قرار گرفتن توسعه‌گران به‌عنوان بازوی اصلی ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده» از مشاور رئیس‌جمهوری سوال کردند؛ وی در پاسخ به این ابهام اعلام کرد با توجه به اعتقاد موجود مبنی بر نقش حاکمیتی و نظارتی دولت و پرهیز از تصدی‌گری و ورود مستقیم به ساخت وساز در بافت فرسوده، تلاش می‌کنیم در سال‌های آینده نیز کلیه عملیات اجرایی مربوط به ساخت وساز در بافت‌های فرسوده از سوی توسعه‌گران انجام شود و این فرآیند ادامه‌دار شود.

 

پرسش هفتم توسعه‌گران به «سطح کیفی ساخت وسازها در بافت‌های فرسوده در قالب طرح ملی بازآفرینی شهری» برمی‌گردد؛ در پاسخ به این پرسش اعلام شد ساخت و سازها باید حداقل در سطح معمول ساخت وسازهای معمولی شهر تهران به لحاظ کیفیت باشد. همچنین متولی نوسازی بافت فرسوده شهر تهران در پاسخ به این پرسش که مسوولیت «راهبری، تامین و راه‌اندازی خدمات روبنایی» بر عهده چه کسی قرار دارد، اعلام کردند: دولت و شهرداری تنها تا مرز محدوده محل فعالیت توسعه‌گران وارد می‌شوند و کلیه مسوولیت‌ها در فضایی که توسعه‌گر مکلف به فعالیت در آن شده است بر عهده خود وی قرار دارد و دولت مداخله‌ای در این فضاها ندارد.  متولی نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران همچنین درباره «مشوق‌های ورود به بافت‌های فرسوده شهر تهران» در قالب طرح ملی بازآفرینی شهری اعلام کرد: موافقت‌های اولیه برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن در بافت‌های فرسوده با نرخ سود ۶ درصد و تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن با نرخ سود ۵/ ۱۰ درصد حاصل شده است. میرصادقی همچنین از تخفیف ۱۰۰ درصدی در عوارض صدور پروانه و انشعابات آب، گاز، برق و... و همچنین تلاش در جهت به حداقل رساندن هزینه دریافت خدمات مهندسی و سایر هزینه‌های ساخت وساز در قالب این طرح خبر داد.  مشاور رئیس‌جمهوری در اجرای طرح بازآفرینی شهری نیز در پاسخ به پرسش دیگری درباره «ناکافی بودن مساحت قطعات مشخص شده اراضی برای ساخت یک محله با زیربناها و روبناهای کامل» اعلام کرد:هر کدام از قطعاتی که برای ساخت‌و‌ساز در اختیار توسعه‌گران قرار داده می‌شود مختص احداث یک یا چند پروژه مشخص است و به‌عنوان مثال قرار نیست روی یک قطعه زمین ۲ هزار مترمربعی یک محله با امکانات کامل احداث شود؛ بلکه این زمین تامین‌کننده برخی از اجزای یک محله اعم از واحدهای مسکونی و خدمات زیربنایی و روبنایی و نوعی اهرم شروع برای نوسازی در آن محله است.  به گفته وی دولت قصد دارد از طریق نوسازی «محله محور» از ایجاد «خواب‌شهرها» جلوگیری کند.

احیا بافت‌های فرسوده در تمام دنیا انجام می‌شود و در ایران نیز از چند سال قبل آغاز شد و اکنون نیز در برخی کلان‌شهرها اجرا می شود اما با توجه به توضیحاتی که رئیس جمهور در زمینه بازآفرینی پایدار بافت شهری فرسوده ارائه داده و پیش‌بینی اعتباراتی که در ماده 56 برنامه ششم در نظر گرفته شده است، مجلس شورای اسلامی به طور اختصاصی نگاه ویژه‌ای به بازآفرینی و احیای بافت‌های فرسوده داشته و پیش‌بینی اعتباری حدود 230 هزار میلیارد تومان برای دوره زمانی 10 ساله برای احیا بافت‌های فرسوده کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

اگر دولت و مجلس شورای اسلامی بتوانند هر ساله اعتبار مناسبی را به نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص دهند، این طرح عملیاتی خواهد شد و در طول چند سال آینده بافت‌های فرسوده کشور بازآفرینی و احیا خواهد شد.

در همین حال در ارتباط با موضوع ضمانت اجرایی این طرح باید به این نکته توجه داشت که طرح مذکور براساس سلیقه یک دولت یا یک رئیس‌جمهور طراحی نشده بلکه یک نیاز جامعه است. در حال حاضر حدود 20 درصد مساحت شهرها کشور از بافت های فرسوده تشکیل شده است و حدود 30 از جمعیت شهری کشور در این بافت‌ها به سختی سکونت می‌کنند. بنابراین احیا بافت‌های فرسوده یک نیاز اجتماعی است به همین دلیل دولت توجه خاصی به این موضوع داشته است و به نظر نمی‌رسد با پایان این دولت و آغاز دولت جدید، این طرح منتفی شود زیرا جامعه به ادامه یافتن آن نیاز دارد.

با توجه به این مساله که بخش عمده‌ای از بافت‌های فرسوده، خانه و محل سکونت مردم است، اگر دولت بخواهد در این بافت‌ها دخالت کند و طرح خود را به اجرا درآورد، به طور حتم همکاری و مشارکت مردم از ضروریات خواهد بود و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بنابراین دولت هر اندازه بتواند در ارائه خدمات زیرساختی، روبنایی و زیربنایی از طریق بودجه عمومی و همکاری دستگاه‌هایی مانند وزارت نیرو در زمینه آب، برق و فاضلاب، وزرات ارتباطات در زمینه مخابرات، وزارت نفت در بخش لوله کشی گاز و وزارت راه، مسکن، شهرسازی در بخش دسترسی‌ها و معابر و همچنین شهرداری در ارائه خدمات شهری خوب و قابل قبول عمل کنند مردم نیز تشویق می‌شوند تا در کنار دولت به نوسازی و بازسازی خانه‌های خود، تجمیع قطعات کوچک و یکپارچه سازی قطعات و علاوه بر آن مشارکت با سرمایه گذاران برای بهسازی، بازسازی و نوسازی مسکن خود اقدام کنند

 

سید کمال‌الدین شهریاری- عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

 

منبع : خبرگزاری برنا

 

 

 

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌ گفت: همه دستگاه‌ها باید برای نوسازی بافت‌های فرسوده همیاری داشته باشند چراکه با نوسازی بافت‌های فرسوده ضمن اعتلای امنیت زندگی مردم، شاهد برقراری نوعی نشاط عمومی‌ خواهیم بود.

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از خبرگزاری اکونا پارس ،حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ‌با بیان مطلب بالا افزود: براساس قوانین عمرانی و آبادانی کشور برای ساختمان‌ها عمر مفیدی تعریف شده است، اما در این حوزه غفلت‌هایی صورت گرفته که باعث شده تا عمر مفید خیلی از ساختمان‌ها به ویژه در شهری مانند تهران از بین برود و متاسفانه مدت زیادی از تاریخ مصرف این ساختمان‌ها هم گذشته است.

 

وی ادامه داد: با شرایط موجود می‌توان به این نکته اشاره داشت که تمام زیرساخت‌های این ساختمان‌ها نیز از بین رفته است، با توجه به این موضوع خیلی از ساختمان‌ها در شهرهای مختلف نیاز به بهسازی و بازسازی دارند. همین بازسازی و بهسازی تاثیر بسزایی در اشتغال هم خواهد داشت. یعنی هم به عمران و آبادانی شهرهای کوچک و کلان شهرها دست می‌یابیم و هم شاهد ایجاد اشتغال و رعایت استانداردهای ایمنی خواهیم بود.

لطفی با اشاره به اینکه ایران روی کمربند زلزله قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما به ویژه شهر تهران زلزله‌خیز است ، قاعدتا باید نوسازی همراه با رعایت همه موارد ایمنی و استانداردهای لازم مورد توجه قرار بگیرد. البته باید گفت متاسفانه در قدیم این استانداردها باب نبوده و رعایت هم نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ‌با بیان اینکه دولت با برنامه ملی بازآفرینی شهری راه خوبی را در پیش گرفته است، تاکید کرد: دولت با اتخاذ این برنامه به سمت توسعه پیش می‌رود و همه دستگاه‌ها نیز باید برای کمک به تسریع اجرای این برنامه با دولت همراه شوند.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس چه کمکی برای اجرای این برنامه می‌تواند کند، گفت: مجلس و به ویژه کمیسیون عمران باید به این موضوع وارد شده و موانع و بروکراسی اداری‌ای را که باعث کندی اجرای طرح می‌شود، تسهیل کنند تا عمران آبادانی کشور به سرعت انجام شود.

لطفی نوسازی بافت فرسوده را عاملی برای ایجاد امنیت اجتماعی مردم دانست و ادامه داد: البته این موضوع بستگی به روش و دیدگاه عملکردی شهرداری‌ها و کسانی که اهل فن‌اند و می‌خواهند درگیر این موضوع شوند، دارد و قطعا هم اگر مردم احساس کنند که ساختمان نو می‌خرند و مجموعه‌ای آباد خواهند داشت، در روحیه مردم تاثیرگذار بوده و نشاط عمومی ‌ایجاد می‌شود.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ‌با اشاره به خطراتی که ممکن است به واسطه وجود بافت‌های فرسوده مردم را تهدید کند، گفت: در بافت‌های فرسوده نکات ایمنی و معماری شهری پیش‎بینی نشده بود، اما با نوسازی خیلی از موارد آسیب‌های اجتماعی در آن لحاظ خواهد شد. شهرداری هم باید با معماری نوینی که در پیش گرفته زیرساخت‌هایی که برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده را فراهم کند تا دولت بتواند به اهدافی که برای این برنامه تعریف کرده برسد.

وی با بیان اینکه با توجه به نیاز تزریق تسهیلات بانکی در طرح‌های نوسازی شهری، اضافه کرد: این از آن دسته مواردی است که مجلس باید ورود کند و قوانین دست و پا گیر بانک‌ها را برای پرداخت تسهیلات به مردم و بخش‌هایی که در نوسازی مشارکت خواهند کرد، تسهیل کند تا نوسازی سرعت بیشتری بگیرد، ضمن اینکه با این روش ساکنان بافت‌های فرسوده‌ای که تمایل به نوسازی دارند از این طرح‌ها استقبال خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به وجود 328 هکتار بافت فرسوده در پایتخت، گفت که نوسازی بافت های فرسوده شهری با توجه به رویکردهای دولت یکی از اولویت ها و ماموریت های اصلی شهرداری و شورای شهر تهران در سال آینده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از خبرگزاری ایرنا ، زهرا نژاد بهرام  عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش افزود: موضوع نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده تهران به عنوان یکی از موضوعات مهم در جریان تصویب بودجه سال 97 شهرداری تهران مورد توجه اعضای شورای شهر قرار داشت.

وی با تاکید بر اینکه بودجه سازمان نوسازی شهرداری تهران حدود 700 درصد رشد داشته، اظهار کرد: برای مناطق 22 گانه شهر تهران هم 31 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار نوسازی بافت های فرسوده در سال 97 در نظر گرفته شده که این رقم مازاد بر بودجه های قبلی است و در اختیار مناطق قرار خواهد گرفت.

رییس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بودجه سال 96 شهرداری تهران برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده 38میلیارد تومان بود، افزود: این رقم در بودجه سال 97 شهرداری تهران به بیش از 300میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گفته وی، علاوه بر این مبلغ به شهرداری تهران اجازه داده شده که 300میلیارد تومان نیز از محل منابع صدور پروانه در بافت ، زمین برای تامین خدمات در این بافت ها توسط سازمان نوسازی تملک کند.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: درهمین ارتباط در بخش بودجه بافت های فرسوده شهرداری تهران برای سال آینده 55 میلیارد تومان برای احداث پارکینگ ، 20 میلیارد تومان برای ایجاد فضای سبز و 37 میلیارد تومان برای بهسازی محیطی بافت درنظر گرفته شده که این اعتبارات در بودجه سال گذشته شهرداری نبوده و امسال براساس توجه ویژه شورای شهر در بودجه شهرداری تهران اختصاص داده شده است.

رییس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: بیشترین بودجه درنظر گرفته شده برای مناطق هم مربوط به منطقه 10 شهرداری تهران با رقم 5 میلیارد و 100 میلیون تومان است.

نژادبهرام تاکید کرد: بودجه ای که برای مناطق شهرداری درنظر گرفته شده بیشتر برای رفع گره های احتمالی، فوری و ایجاد پاتوق های محلی یا محرک های کوچک مقیاس است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت زندگی در محیط های که دارای بافت های فرسوده است مدنظر تمامی اعضای شورای شهر تهران است، گفت: همچنین 50 میلیارد تومان نیز برای تکمیل واحدهای مسکونی در طرح بازآفرینی امید با تصویب شورا، اختصاص داده شده است.

نژادبهرام تصریح کرد: در همین ارتباط 38 میلیارد تومان اعتبار نیز توسط شورای شهر تهران برای محور نیلوفری(در سه منطقه شهرداری) اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه معافیت از عوارض پروانه ساخت و انشعابات اب ، گاز و برق برای نوسازی بافت های فرسوده اعمال می شود، تاکید کرد: باید زمینه سازی برای ترغیب ساکنان بافت های فرسوده به نوسازی واحدهای مسکونی قدیمی با ارائه مشوق و تسهیلات ویژه و تشویقی از جمله رایگان بودن صدور پروانه، مجوز آب و برق به صورت جدی در دستورکار مدیریت شهری قرار گیرد.