مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تشریح ارقام جدید انواع وام های نوسازی بافت فرسوده، از آسان سازی شرایط دریافت این تسهیلات برای همه متقاضیان خبر داد.

سید محمد پژمان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره خارج شدن برنامه بازآفرینی شهری از دستور کار وزارت راه و شهرسازی با تکذیب این خبر، اظهار داشت: این حرف ها شایعه است و با جدیت بازآفرینی شهری را دنبال می کنیم.

وی افزود: با قوت و قدرت بیشتر از گذشته این برنامه را دنبال خواهیم کرد و به زودی جزئیات این طرح را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 ‌مردم از شرایط جدید وام نوسازی بافت فرسوده استقبال کرده اند

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان پیشرفت نوسازی بافت های فرسوده طی ۲ سالی که از قانون برنامه ششم توسعه پشت سر گذاشته شده که می بایست سالانه ۲۷۰ محله مورد بازآفرینی قرار گیرد، تصریح کرد: بازآفرینی شهری مانند پروژه عمرانی نیست که بگوییم چند درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: بخشی از این برنامه به گونه ای است که مردم باید ساخت و ساز را آغاز کنند. ما هم تمام مقدمات و زمینه را فراهم کرده ایم و شرایط به گونه ای است که مردم برای دریافت تسهیلات استقبال خوبی کرده اند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد: حدود ۱۸۰۰ پروژه از بعد روبنایی و زیرساختی در محلات در دست اجرا داریم و منابع آنها نیز تأمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده هم اکنون باز بوده و مردم در حال ثبت نام هستند تعدادی از شرایطی ثبت نامه را تغییر داده ایم به خصوص برخی شرایط سخت گیرانه آن را تسهیل کرده ایم به این صورت که اگر مالکان پلاک های ثبتی بخواهند تجمیع کنند، امکان بیشتر شدن تعداد واحدهای مسکونی در هر پروژه وجود داشته و افزایش یافته است؛ به خصوص برای شهرهای کوچک‌تر که قبلاً این امکان فراهم نبود.

 همه متقاضیان می‌توانند وام نوسازی بافت فرسوده بگیرند

به گفته پژمان، شرایط دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در حال حاضر به این صورت است که هر فردی بتواند برای ساخت واحد مسکونی در داخل بافت های فرسوده پروانه ساختمانی دریافت کند، مشمول تسهیلات می شود.

جزئیات وام ۷۰ میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده

بر اساس آنچه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرده، به متقاضیان دریافت تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده که از طریق درگاه الکترونیکی مخصوص این سامانه در بانک عامل بخش مسکن تقاضای خود را ثبت کرده باشند ۵۰ میلیون تومان وام با سود ۹ درصد و ۲۰ میلیون تومان وام با سود ۱۸ درصد داده می شود که مجموعاً به ۷۰ میلیون تومان می رسد.

همچنین قرار است بانک مذکور به متقاضیان حرفه ای و انبوه سازانی که در این حوزه سرمایه گذاری می کنند، به ازای هر پلاک ثبتی واقع در بافت فرسوده علاوه بر ۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد، ۴۰ میلیون تومان نیز با نرخ سود ۱۸ درصد اعطا کند که مجموعاً به ۹۰ میلیون تومان می رسد. ضمن اینکه اگر این سازندگان حرفه ای از روش های جدید و فناوری های نوین ساخت وساز اتفاده کنند، مبلغ وام با سود ۱۸ درصدی به ۶۰ میلیون تومان و مجموع تسهیلات اعطایی بافت فرسوده به آنها به ۱۱۰ میلیون تومان می رسد.

از سوی دیگر به افرادی که خواهان نوسازی واحد مسکونی فرسوده خود هستند، در تهران ۲۰ و در شهرستان ها ۱۵ میلیون تومان به عنوان وام ودیعه مسکن با نرخ سود ۹ درصد و همچنین به ترتیب وام ۱۰ و ۷.۵ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد داده می شود.

 تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در قالب مشارکت مدنی پرداخت شده و به صورت اقساطی بازپس گرفته می شود. اما تسهیلات ودیعه مسکن به صورت بازپرداخت یکجای کل تسهیلات از متقاضی بازستانی خواهد شد. ‌

هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد: هم‌اکنون در حال تقسیم میزان اعتبار ابلاغی در برش‌های استانی، شهری و محله‌ای هستیم تا پیوست تفاهم‌نامه‌ امضا شده توسط وزیر راه و شهرسازی، رئیس صندوق توسعه ملی و رئیس سازمان برنامه و بودجه شده و در مصوبه برنامه بودجه سال ۹۷ لحاظ شود.

 به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه بازافرینی تصویب شده بیان کرد: طبق این برنامه سالی ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای برنامه بازآفرینی در سطح محلات کشور درنظر گرفته شده است که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن توسط بخش خصوصی، ۷ هزار میلیارد تومان شهرداری‌ها و ۸ هزار میلیارد تومان دیگر نیز توسط دولت تأمین خواهد شد.

عشایری در ادامه با بیان اینکه پس از محاسبه و بررسی‌های انجام شده متوجه کسری ۴ هزار میلیارد تومانی از منابع تأمین شده از سوی دولت شدیم گفت: از این میزان ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای تسهیلات مسکن  و ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی درنظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه پس از پیگیری‌های مکرر و فرمان اجریی رئیس جمهور، این مسئله در جلسه‌ای به اطلاع سران سه قوه رسیده و تأمین آن از سوی سازمان برنامه تصویب شد ، که بدین ترتیب پس از تأیید از سوی مقام معظم رهبری تأمین آن به سازمان مذکور ابلاغ شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این‌باره افزود: هم‌اکنون در حال تقسیم میزان اعتبار ابلاغی در برش‌های استانی، شهری و محله‌ای هستیم تا پیوست تفاهم‌نامه‌ امضا شده توسط وزیر راه و شهرسازی، رئیس صندوق توسعه ملی و رئیس سازمان برنامه و بودجه شده و در مصوبه برنامه بودجه سال ۹۷ لحاظ شود.

به گفته وی پس از اختصاص این مبلغ از سوی سازمان برنامه و بودجه، این اعتبار در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار بانک‌ها قرار گرفته و در قالب تسهیلات مسکن به مردم اعطا می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه طبق مذاکرات انجام شده تفاهم‌نامه مذکور احتمالا تا پایان آبان‌ماه امضا می‌شود گفت: اولویت ما در پیشبرد پروژه‌های عمرانی با کمک این اعتبار برای پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام است که تا کنون در محلات هدف آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به اجرای برنامه‌های بازآفرینی در زمان فعلی در ۵۳۴ شهر کشور اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت زندگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی از اهداف اصلی این برنامه‌ها به شمار می‌روند که در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته‌اند.

به گزارش روابط عمومى شركت بازآفرينى شهرى ايران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهندس هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از انجام عملیات بهسازی در بیش از ۱ میلیون متر مربع زمین  جهت ساخت ساخت تأسیسات شهری و خدمات روبنایی خبر داد و گفت: خوشبختانه بعد از صدور دستور مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدگی به وضعیت ساکنین محلات ناکارآمد در کشور، دولت مصوباتی را به منظور تسریع در اجرای برنامه های این چنینی در مناطق مذکور تصویب کرد.

مهندس عشایری در ادامه به اجرای برنامه‌های بازآفرینی در زمان فعلی در ۵۳۴ شهر کشور اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت زندگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی از اهداف اصلی این برنامه‌ها به شمار می‌روند که در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر  بالغ بر ۴۵۰ هزار شبکه تاسیسات شهری و همچنین بیش از یک میلیون مترمربع خدمات روبنایی در ۵۳۴ شهر کشور در دست اجرا است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین چندی پیش در دومین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان زنجان نیز بیان کرده بود: سالانه ۴۰ درصد از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار بازآفرینی محلات شهری توسط دولت، بخش خصوصی و شهرداری ها تامین می‌شود، به عبارتی این درصد معادل ۲۵ هزار میلیاردتومان است که ۱۰هزار میلیارد آن توسط بخش خصوصی، هفت هزار میلیارد سهم شهرداری ها و هشت هزار میلیارد تومان نیز توسط دولت باید  تامین شود.

وی همچنین یادآور شده بود: طبق گزارش‌های احصا شده در سال گذشته از همه دستگاه‌های دولتی از ۸هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده برای بازآفرینی شهری، ۴ هزار میلیارد تومان هزینه شد که همین میزان نیز کسری وجود داشت.

مهندس عشایری همچنین با بیان اینکه برای جبران این کسری، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب وجوه داشتی به برنامه مسکن اختصاص پیدا کرد و مقرر شد یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در قالب تبصره ۱۸ تخصیص و بین استان ها توزیع شود، ادامه داد:  ستاد بازآفرینی شهرستان ها برنامه اقدام مشترک محله را به دبیری شهرداری تدوین و در ستاد بازآفرینی شهری تصویب کنند تا اعتبار مورد نیاز بر اساس مصوبه توزیع شود.

گفتنی است معاون وزیر راه و شهرسازی پس از پایان جلسه ضمن شرکت در مراسم کلنگ زنی ساخت خانه محله و کتابخانه نجف آباد  زنجان از کارگاه مرمت خانه حکیمیان، خانه معینی، مسعودی و میرزایی‌ها نیز بازدید کرده است./

آتش‌سوزی مسجد جامع ساری که از آثار اولیه دوره اسلامی در مازنداران است موجب تاسف عمیق همه‌ی دوستداران این سرزمین است.

 بی‌گمان این اثر یکی از یادگارهای تاریخی ایران اسلامی بوده و هست. از اینکه هنوز مفهوم ارزش میراثی در این کشور درک نشده و آثار ارج‌گذاری نمی‌شوند، بسیار متاسفم.

نگهداری ساختمان‌های میراثی نیازمند سازمان، صلاحیت و منابع خاص خویش است. شوربختانه آن‌قدر هیاهوی مسائل جاری همه‌جا را گرفته که مفهوم اولویت در تخصیص منابع به حفظ و نگهداری اثرهای فاخری از این دست که یادآور هویت تاریخی ملی ماست، فراموش می‌شود. کاش می‌شد اثربخشی میلیاردها تومان بودجه‌های فرهنگی در حد مقدماتی ارزیابی می‌شد تا شاید میراث‌های ایران‌شهری سهم درخورتری می‌یافتند.

به هر روی، به سهم خود از تلاش‌های آتش‌نشانان عزیز و تمام مدیران استان در کنترل آتش و جلوگیری از تسری گسترده‌ی آن به بازار نرگسیه و اطفای آن سپاس می‌گویم و آمادگی وزارت متبوع را در بازسازی این اثر که بیش از ده قرن مسجد مسلمانان و سجده‌گاه مومنان بوده و ثبت تاریخی است اعلام می‌دارم. بی‌گمان بازسازی این گونه آثار بسیار پیچیده‌است. از یک سوی باید اصالت اثر محفوظ بماند و از سوی دیگر باید با بر میزان پایداری و تاب‌آوری آن با تجهیز به فناوری‌های نوین افزوده گردد.

امید که مدیریت بازسازی در اختیار اشخاص صاحب صلاحیت از معماران برجسته ایران قرار گیرد و از هر گونه اقدام شتاب‌زده و اندیشیده نشده خودداری گردد. ما در ایران هم تجربه بازسازی مجلس دوره مشروطه و ارگ بم را داشته‌ایم که در آنها از اصول بازسازی آثار تاریخی تبعیت شده است و هم نمونه‌های ناموفقی را داشته‌ایم که در جریان بازسازی خط تاریخی گم شده و اصالت اثر مخدوش گشته‌است. باید به هوش بود که بازسازی این اثر سترگ در غوغای روزگار از دست صاحبان صلاحیت خارج نگردد. 

دکترعباس آخوندی- وزیر راه و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه بازآفرینی شهری در استان تهران  باید با جدیت پیگیری شود  اظهارداشت: برای انجام طرح بازآفرینی پایدار شهری لازم است فرمانداران و شهرداران در این جلسات ستاد باز آفرینی استان تهران  به صورت مداوم شرکت داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی شرکت باز آفرینی شهری ایران به نقل از  خبرگزاری فارس، محمد زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در نشست ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری اظهارداشت: در حال حاضر حدود 55 هزار و 104 هکتار از اراضی بافت‌های کشور ناکارآمد هستند. در استان تهران با مساحت 6111 هکتار حدود 2 میلیون و 200 هزار نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: در شهر تهران نیز با مساحت 3268 هکتار، یک میلیون و 270 هزار نفر زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: استان تهران با مساحت 8 هزار و 772 هکتار 2 میلیون و 300 هزار نفر حاشیه نشین را در خود جای داده و شهر تهران نیز با 3 هزار و 268 هکتار زمین یک میلیون و 270 هزار نفر حاشیه نشین دارد که باید مشکلاتشان دیده و به آنها رسیدگی شود.

محمدزاده اظهارداشت: بهتر است فرمانداران و شهرداران مسائل مربوط به بازآفرینی بافت‌های هدف شهری را مورد بررسی قرار داده و این جلسه را نیز مداوم ادامه دهند.  همه حوزه‌ها نظیر بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و ... دارای اعتباراتی هستند که بهتر است هزینه‌کرد ها را در بافت‌های مورد نظر شفاف‌سازی کنند و در محلات هدف باز آفرینی امکانات ایجاد کنند.

وی اظهارداشت: ما خواهان این هستیم که اداره ثبت ما را با صدور اسناد حمایت و با تهیه سند برای مجموعه‌ها ما را یاری کند.

محمدزاده در ادامه سخنان خود به بیان مشکلات شهر و استان تهران در حوزه محلات هدف  و حاشیه نشینی پرداخت و گفت: توافق خوبی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف ایجاد شده که امیدواریم به بهبود وضعیت کمک کند.

 

جلسه هم اندیشی با حرفه ورزان و صاحب نظران با موضوع چالش‌های بخش مسكن و راهكارهای آن با حضور وزیر راه و شهرسازی و در جهت بررسی راهکارهای پیشنهادی برای تعادل بخشی به بازار در شرایط اقتصادی و سیاسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلسه هم اندیشی با حرفه ورزان و صاحب نظران با موضوع چالش‌های بخش مسكن و راهكارهای آن امروز با حضوردکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با بیان اینكه مدتی است سطح عمومی قیمت‌ها و همچنین شرایط عمومی اقتصاد با التهاباتی در بازار مواجه شده است گفت: این امر متأسفانه نگرانی‌هایی را در حوزه‌های مختلف به وجود آورده و به دلیل اهمیت بالا حساسیت‌هایی را در دولت، مجلس شورای اسلامی، انجمن‌های حرفه‌ای و صنفی و مطبوعات ایجاد کرده است.

دکترآخوندی با تأكید براینكه قطعا بخشی از تحولات اقتصادی از ساختارهای اقتصادی كلان ناشی شده و خود را در حوزه‌های گوناگون نشان می‌دهد گفت: قطعا مسائل سیاسی و بین‌المللی نیز به سهم خود تأثیراتی در این بازار ایجاد کرده‌اند که قصد داریم در این جلسه به بررسی آن ها بپردازیم.

وی با بیان اینکه باید با کمک تمامی ابزارهای در دست  که هرچند ممکن است ما را در این عرصه محدود کنند ببینیم که برای وضعیت فعلی چه کاری می‌توانیم انجام دهیم گفت: نگاه ما در این جلسه درون بخشی خواهد بود هرچند که ما نیز به عنوان یک بخش اقتصادی از اقتصاد کلانی متأثر شده و تحت تأثیرش قرار می‌گیریم.

دکترآخوندی افزود: در این جلسه از تمامی صاحب‌نظران، نمایندگان صنوف مرتبط، اساتید دانشگاه، رسانه، سازمان برنامه و بودجه، مجلس شورای اسلامی و ... درخواست کردیم تا ضمن گردهمایی به رایزنی در این باره پرداخته و این مسئله را مورد تحلیل قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در این خصوص تأکید کرد: همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی یک پیشنهاد اولیه را تهیه و در این جلسه در اختیار حضار قرار دادند، پیشنهاداتی که برخی دارای نکات جدید، برخی در جهت تسریع اقدامات در حال انجام و بعضی دیگر تشدید کننده اقدامات پیشین در حوزه مسکن هستند.

 دکترآخوندی این پیشنهادات را به عنوان یک پیش‌نویس اولیه کارشناسی قلمداد کرد و افزود: در این جلسه قصد داریم تا همگی بر این راهکارها اعمال نظر کرده تا نتایج مطلوبی را به دست آوریم.

متن راهکارهای ارائه شده تحت عنوان راهکارهای تعادل‌بخشی به بازار مسکن در شرایط اقتصادی و سیاسی خارجی به شرح زیر است:

بازار مسكن به مانند بسیاری از بازارهای دیگر اقتصادی، در ماه‌های اخیر با تغییر و تحولاتی مواجه گردید. هر چند دلیل اصلی بی‌ثباتی و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، به مسائل و مشكلات ساختاری در اقتصاد ایران از جمله تحولات روی داده در حجم نقدینگی موجود در كشور و حركت آن به سمت بازارهای مختلف و همچنین تغییر، تحولات سیاسی بین‌المللی و انتظارات تورمی در جامعه باز می‌گردد، ولی، ضروری است در شرایط فعلی اقداماتی برای تعدیل اثرات منفی تغییر و تحولات فوق در بخش مسكن، تعادل بخشی به بازار مسكن و ایجاد تحرك در فعالیت‌های حقیقی این بخش در كنار سایر اقدام‌ها صورت پذیرد. از جمله اقدام‌هایی كه كارشناسان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص پیشنهاد دارند به شرح ذیل است.

۱-عرضه بسته تشویقی مالیاتی به منظور افزایش تولید و عرضه مسكن مطابق الگوی مصرف در قالب استیجاری یا ملكی

این بسته می‌تواند شامل معافیت از پرداخت مالیات بر عملكرد، مالیات بر نقل و انتقال و مالیات بر اجاره باشد.

۲-راه‌اندازی بازارگاه الكترونیكی

به منظور ایجاد ارتباط مستقیم بین عرضه‌كنندگان و متقاضیان مسكن و با هدف كاهش هزینه مبادله، بانك مسكن بازارگاهی الكترونیك راه‌اندازی می‌كند؛ این بازارگاه در عین حال ارتباط قراردادی بین سازنده، پیش‌خریدار و بانك را در مرحله ساخت برقرار می‌كند.

۳-انتقال ماموریت وصول مالیات بر خانه‌های خالی از سازمان امور مالیاتی به شهرداری‌ها تخصیص این مالیات‌ها به شهرداری‌ها و مصرف وجوه آن برای اجرای برنامه مسكن اجتماعی

به منظور افزایش عرضه در بازار مسكن، براساس قانون مالیات‌های مستقیم مقرر شده دولت از خانه‌های خالی مالیات اخذ نماید. باتوجه به امكان شناسایی بهتر این واحدها توسط شهرداری‌ها، اخذ این نوع از مالیات (عوارض) توسط شهرداری‌ها، سهل‌تر صورت می‌پذیرد؛ به علاوه این عوارض بهتر است صرف هزینه‌های بازآفرینی شهری و عرضه مسكن اجتماعی شود.

۴- تسریع در تصویب لایحه قانونی پیش‌فروش ساختمان به منظور تعادل‌بخشی با بازار مسکن

یکی از راهکارهای تقویت همزمان طرف عرضه و تقاضای مسکن، توسعه و ساماندهی بازار پیش‌فروش مسکن است. قانون پیش‌فروش ساختمان در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، اما رویکرد اصلی این قانون پیشگیری از جرم بوده است. مشکل‌تر آنکه وظایف دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط در این قانون با وظایف ذاتی آن مغایر است و از این رو این قانون اجرایی نشده است.

قانون جدیدی در این خصوص تنظیم شده و ضروری است لایحه مربوط به سرعت در دولت محترم تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

۵- کنترل سوداگری در بخش زمین از طریق استفاده از ابزارهای مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه ناشی از زمین

بخش قابل ملاحظه‌ای از تقاضاهای موجود در بازار مسکن به قصد سوداگری و کسب سود از محل افزایش قیمت زمین صورت پذیرفته. اگر در طول ۵ دهه اخیر نظام مالیاتی کارامد سطح سوداگری در بخش زمین را کاهش می‌داد، امروز مناسبات ثروت و ساختار تولید در کشور متفاوت می‌بود. از جمله راهکارهای جلوگیری از تقاضای سوداگرانه در زمین، استفاده از مالیات برعایدی سرمایه یا مالیات بر معاملات مکرر آن است.

۶-حمایت از ساخت و عرضه واحدهای مسكونی كوچك متراژ و منطبق با الگوی مصرف با استفاده از سیاست‌های تسهیلاتی و معافیت‌های مالیاتی

در شرایط فعلی به دلیل وجود تقاضای سوداگرانه و عدم تقارن اطلاعاتی در بخش مسكن، جزء قابل توجهی از ساخت و سازهای كشور با الگوی غالب تقاضا (كه عموما تقاضا برای واحدهای مسكونی متوسط و كوچك متراژ است) تطابق ندارد و از این رو به منظور تقویت ساخت و سازهای متناسب با الگوی تقاضا، ضروری است سیاست‌های حمایت از تولید و عرضه واحدهای مسكونی منطبق با الگوی مصورف دنبال شود.

۷-تسریع در اجرای برنامه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده با استفاده از زمین‌های دولتی و اهرمی كردن منابع محدود بودجه‌ای

باتوجه به محدودیت‌های بودج ، تكلیف قانونی برنامه ششم برای اجرای سالیانه پروژه‌های بازآفرینی در ۲۷۰ محله شهری امكان اجرا نیافت. تا حد امكان برنامه‌های عملیاتی نوسازی و بهسازی محلات هدف كه تهیه و به تصویب رسیده، باید با اهرمی كردن منابع محدود بودجه‌ای و همچنین تخصیص بخشی از اعتبارات دستگاه‌های خدمات‌رسان و ذی‌ربط در محلات هدف اجرایی شود.

۸-تغییر ماموریت بانك مسكن از بانك تخصصی به بانك توسعه‌ای-تخصصی

باتوجه به نقش تعیین كننده مسكن در بودجه خانوار، شك نیست كه تغییر عمده قیمت بر كیفیت زندگی عموم مردم تاثیر بارزی دارد. مهم‌ترین ابزاری كه دولت‌ها برای جبران و رویارویی با چرخه‌های ركود و رونق همراه با تورم و همچنین بی‌ثباتی بازار مسكن در اختیار دارند. بانك مسكن می‌باشد. چنین بانكی با رعایت اصول بازار می‌تواند  در موقعیت‌های مختلف با تحریك تقاضا و عرضه و حتی مشاركت در ساخت مسكن و جهت‌دهی به كمك‌های دولت، ابزار اجرای سیاست‌ها در بخش باشد.

۹-تسریع در عرضه زمین‌های وابسته به دولت به منظور افزایش عرضه واحدهای منطبق با الگوی مصرف

دولت و شركت‌های دولتی در درون شهرها زمین دارند. بر اساس ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسكن، كلیه وزارتخانه‌ها، موسسات و شركت‌های دولتی می‌باید نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود به ووزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند. برای تولید و عرضه مسكن مطابق با الگوی مصرف می‌باید مراحل واگذاری این اراضی تسهیل شده و در واگذاری‌های تسریع شود

استاندار تهران درباره بازآفرینی پایدار شهری گفت: هر قدر شهرداری زمین در اختیار راه و شهرسازی بگذارد این وزارتخانه نیز باید به ازای همان ملک تحویل دهد. اگر وزارت راه و شهرسازی زمین در اختیار نداشته باشد باید به هر نحوی حتی با خرید زمین آن را تهیه کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت باز آفرینی شهری به نقل از  خبرگزاری فارس، محمد حسین مقیمی استاندار تهران در نشست باز آفرینی پایدار شهری سال جاری گفت: اهمیت موضوع بازآفرینی این است که بگوییم چه کاربردهایی دارد. یک گزینه این است که بگوییم باز آفرینی، آسیب‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد و مورد دیگر این است که حاشیه نشینی باید به عنوان یک آسیب اجتماعی شناخته و با آن مقابله شود.

وی افزود: از لحاظ اهمیت باز آفرینی تأکیدات مقام معظم رهبری بسیار کارا است. با باز آفرینی بافت‌های هدف شهری رکود بخش ساختمان کاهش می‌یابد و نیروی انسانی به کار گرفته خواهد شد.

استاندار تهران اظهارداشت: مشاغل مردم حاشیه نشین شغل‌هایی هستند که درآمد ضعیفی دارند، زندگی در چنین شرایطی ملال آور است زیرا امکاناتی که در مناطق دیگر وجود دارد برای این افراد لحاظ نشده است.

مقیمی گفت: در شهر تهران مکان‌هایی وجود دارند که عرض کوچه 75 سانتیمتر است و به شکلی تأسف آور زندگی ود را بنا کرده‌اند. با طوفان شدید تمام این منازل از بین خواهند رفت.

استاندار تهران افزود: کاری از این مهمتر نیست که جدا از ایجاد منزل مناسب مدرسه، کتابخانه محل تفریح، مکان ورزشی و ... برای حاشیه‌نشین‌ها در شرایطی مناسب به وجود آید و از زندگی بهتری برخوردار شوند. برای ما به عنوان عامل اجرایی نباید کاری مهمتر از رسیدگی به امور این افراد باشد.

وی افزود: هرچه در زمان پیش می‌رویم ایرادها در حال رفع است ما امروز با یک طرح اجتماعی بزرگ روبرو هستیم و نمی‌خواهیم تنها ساختمان بسازیم. باید همه مسائل اجتماعی در بافت‌هایی که قرار است ساهته شود را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: به دلیل اجتماعی بودن موضوع باید مجریانی انتخاب شوند که با مردم تعامل مناسبی داشته باشند و به مشکلات مردم گوش فرا دهند بیشتر ضربه‌ها را ما از جایی خوردیم که نتوانستیم با مردم به درستی ارتباط برقرار کنیم.

مقیمی تصریح کرد: بازآفرینی بافت هدف شهری یک امر فراگیر است که با ورود به آن منطقه انواع مسائل و مشکلات دیگر بروز می‌کند.

مقیمی گفت: بهتر است هر شهردار بر یک محله تمرکز و مشخصات محل را اعلام کند همچنین مجری طرح نیز تعامل درست را ایجاد کند؛ هر قدر شهرداری زمین در اختیار قرار دهد وزارت راه و شهرسازی نیز باید ملک تحویل دهد.

استاندار تهران بیان داشت: اگر در شهری شهرداری زمین نداشت وزارت راه و شهرسازی باید به هر نحوی آن را تهیه کند، خواه با جابجایی ملک با ارگان‌های دیگر یا گرفتن زمین از ادارات دولتی یا خرید زمین.

استاندار تهران افزود: ما با مردمی روبرو هستیم که دارایی‌شان تنها خانه است باید به این مردم اطمینان دهیم که خانه‌ای بهتر و مطمئن‌تر از قبل  به آنها تحویل می‌دهیم.

وی ادامه داد: باید رفتار ما به گونه‌ای باشد که مردم با اطمینان کامل به سمت طرح بازآفرینی بافت هدف شهری بیایند.

مقیمی گفت: باید به فضاهای عمومی در کنار بازآفرینی بافت  هدف شهری توجه بسیاری شود و فضای سبز، مکان تفریحی-ورزشی نیز در کنار آنها قرار داده شود.

استاندار تهران در پایان گفت: می‌توان از ظرفیت بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان یا هر نهاد دیگری در تکمیل درست این طرح بهره برد. من به فرمانداران و شهرداران توصیه می‌کنم به این امر توجه ویژه‌ای کنند. باید هر 15 روز یکبار این جلسه تشکیل و هرچه سریعتر به امور رسیدگی شود.